Haber

Moloz sorununa çözüm turizmcilerden geldi; Liman ve marina inşaatlarında kullanılsın.

Kahramanmaraş merkezli sarsıntıların üzerinden 2 ay geçti. Ama depremin acısı hala çok taze. 50 binden fazla insanımızın hayatını kaybettiği ve milyonlarca insanın etkilendiği deprem, arkasında büyük bir acı ve yıkım bıraktı. Depremin ardından yaşanan yıkımın ardından yeni bir sorun ortaya çıktı.

Asbest tehlikesinin her geçen gün arttığı yerde enkaz ne olacak? 11 ilde yıkılan, acilen yıkılması gereken ve ağır hasarlı yani kullanılamaz hale gelen bina sayısı 279 bin, bağımsız bölüm sayısı ise 821 bin 302 olarak açıklandı. moloz yığınının 300 milyon tonu geçebileceği.

Moloz yığınları tehlikeli

Molozda inceleme önerisi Hatay Turizm Geliştirme Kurulu Başkanı Ömer Niziplioğlu’ndan geldi. Niziplioğlu, molozların doğru bir şekilde dönüştürülmemesi durumunda büyük bir çevre felaketine yol açabileceğinin altını çizerek, bu molozların liman ve marina yapımında kullanılabileceğini ve doğayı kirletmeden ekonomiye kazandırılabileceğini söyledi. . Niziplioğlu, sözlerine şöyle devam etti;

6 Şubat depreminden sonra ne olacağını kimse bilemez, halk umutsuz, morali bozuk, yeni bir yerleşim planı bekleniyor, ekonomik kalkınma için vizyoner projeler isteniyor özellikle Hatay’da Samandağ sahil şeridinin denize açılması yönünde genel bir kanı var. turizmin en akıllı yolu, doğa dostu düşük yoğunluklu otel bölgesi oluşturmak Hem ekonominin hem de istihdamın canlanması için hayati önem taşıyor.”

“Turizm canlanıyor ve bölgeye katkı sağlıyor”

Hatay’ın kruvaziyer gemileri için ilgi odağı olabilecek bir lokasyon olduğunun altını çizen Ömer Niziplioğlu, “Hatay, Doğu Akdeniz kruvaziyer turizminde mutlaka yer alması gereken bir yer. Doğu Akdeniz tipi gemiler Mısır, İsrail ve Lübnan’ı ziyaret ettikten sonra limanları olmadığı için ülkemizi ziyaret etmeden ayrılıyorlar. Yayladağ-Samandağ’ın ortasına yapılacak bir limanın bu talebi karşılayacağını düşünüyorum. Liman için en büyük yatırımın dolgu malzemesi olduğunu düşünürsek, deprem bölgesinden çıkan molozları liman ve yat limanı yapmak için kullanmalıyız çünkü doğaya bıraktığımız her yerde çevre felaketi yaşanır. .

“Bölge 3-4 milyon turist kazanıyor”

Molozun liman ve marina yapımında kullanılmasının en mantıklı yol olduğuna işaret eden Niziplioğlu, “Gemi turizmi için 3-4 milyon misafiri ülkemize çekme imkanımız olacak. Dünyanın ilk kilisesine, Anadolu’nun ilk camisine, birçok inanç, tarih, kültür ve doğa harikasına sahip olan Hatay’ı turistler görmek isteyecektir. Ayrıca çevre iller de bu misafirlerden faydalanacak. Bölgenin lokomotifi olacak. Böylece hem çevreyi hem de tarım arazilerini kurtarmış olacağız” dedi.

Uygun şekilde dönüştürülmezse enkaz tehlikelidir

Ahşap, alüminyum ve PVC üretilen kapı ve pencereler, demir çelik ekipmanlar, bakır kablolar, tesisat malzemeleri, yıkımdan çıkacak kiremit ve ahşap malzemeler yerinde ayrıştırılarak yapı sektörüne kazandırılmaktadır. Kalan molozlar ise kurulacak geri dönüşüm tesislerinde işlenerek kalitesiz beton ve çimentoya dönüştürülebilir. Bu betonlar kaldırım taşı, dolgu malzemesi, kaldırım ve park taşı olarak kullanılmaktadır. Ancak gerekli önlemler alınmazsa yanlış dönüştürülen ve dökülen molozlar toplum sağlığını tehlikeye atabilir. Özellikle moloz dökülmesi sırasında yer altı ve yüzey sularını kirletecek alanlardan kaçınılmalıdır.

BM enkaz kaldırma için devreye girdi

Türkiye’nin güneydoğusunda 6 ve 20 Şubat 2023 tarihlerinde meydana gelen korkunç depremlerde yıkılan binlerce binanın enkazının kaldırılması, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı’nın (UNDP) afet müdahale temel planında en öncelikli alanlardan biri. Birleşmiş Milletler tarafından 16 Şubat 2023’te yapılan 1 milyar dolarlık “acil çağrı” kapsamında talep edilen 113,5 milyon dolarlık fonun çoğu enkaz kaldırma faaliyetlerine gidecek.

Bu çabalar için UNDP, Haiti, Nepal ve Pakistan da dahil olmak üzere dünyanın diğer ülkelerindeki depremlere, 2020’de Beyrut’ta meydana gelen büyük patlamaya ve Rus işgali nedeniyle Ukrayna’da yaşanan savaş yıkımına yanıt verme konusundaki deneyiminden yararlanacak. Örneğin Nepal’de, UNDP hasarlı bölgelerdeki enkazın yüzde 90’ını geri dönüştürdü.

Örneğin 2005 yılındaki 7,8 büyüklüğündeki Nepal Depremi’nin atık miktarının 18 milyon ton, 2011 yılındaki 9,0 büyüklüğündeki Tohoku (Japonya) Depremi’nin atık miktarının ise 29 milyon ton olduğu varsayılmıştır. Bu devasa enkaz kaldırma çalışmasının toplumsal ve ekolojik duyarlılıkla yürütülmesi tam da bu yüzden çok değerli. Acele etmeden, her aşaması önceden düşünülerek süreç planlanmalıdır. Aksi takdirde enkazdan başka felaketlerin çıkması çok muhtemel görünüyor.

Çevre Bakanlığı atıkların nasıl bertaraf edileceğini açıkladı

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, afet sonrası uygulanması gereken “Atık Yönetimi” hakkında bilgi paylaştı.

Özellikle yıkılan binaların enkazı ilgili mevzuat çerçevesinde çevreye ve yer altı sularına zarar vermeyecek önlemler alınarak kaldırılmaktadır. Yıkım ve döküm alanında sulama mutlaka sprinkler ile yapılır. Bakanlık tarafından alanda bulunan taşınabilir ortam laboratuvarlarında enkazdan alınan numuneler üzerinde asbest ölçümleri yapılmaktadır. Bu çerçevede Bakanlıkça 11 ilde 47 noktada daha moloz döküm sahası oluşturuldu. Burada toplanan hafriyat çevreye zarar vermeyecek şekilde işleniyor. Tüm alanlara yerleştirilen kırıcılar sayesinde iri taşlar kırılarak küçültülür ve geri dönüşüm için kullanılır.

Hafriyattan geri kazanılan malzemelerin sarsıntılı bölgelerdeki bozuk yolların onarımında, kalan beton ve tuğla gibi atıkların ise kaldırım ve yürüme yollarının yapımında kullanılması planlanıyor.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

numberoneescorts.com
adana escort
ankara escort
antalya escort
ardahan escort
adıyaman escort
afyon escort
ağrı escort
ağva escort
aksaray escort
amasya escort
artvin escort
aydın escort
balıkesir escort
bartın escort
batman escort
bayburt escort
bilecik escort
bingöl escort
bitlis escort
bodrum escort
bolu escort
burdur escort
bursa escort
çanakkale escort
çorum escort
denizli escort
diyarbakır escort
düzce escort
edirne escort
elazığ escort
erzincan escort
erzurum escort
eskişehir escort
gaziantep escort
giresun escort
kuşadası escort
gümüşhane escort
hakkari escort
hatay escort
ığdır escort
ısparta escort
istanbul escort
izmir escort
kahramanmaraş escort
karabük escort
karaman escort
kars escort
kastamonu escort
kayseri escort
kilis escort
kıbrıs escort
kırıkkale escort
kırşehir escort
kocaeli escort
konya escort
kütahya escort
malatya escort
manisa escort
mardin escort
mersin escort
muğla escort
muş escort
nevşehir escort
niğde escort
ordu escort
osmaniye escort
rize escort
sakarya escort
samsun escort
şanlıurfa escort
siirt escort
sinop escort
sivas escort
şırnak escort
tekirdağ escort
tokat escort
trabzon escort
tunceli escort
uşak escort
van escort
yalova escort
yozgat escort
zeytinburnu escort
zonguldak escort
marmaris escort
atakent escort
alsancak escort
avcılar escort
bağcılar escort
beykoz escort
göztepe escort
güngören escort
halkalı escort
kadıköy escort
kağıthane escort
karşıyaka escort
kartal escort
buca escort
beylikdüzü escort
çankaya escort
çağlayan escort
eryaman escort
esenler escort
beyoğlu escort
fatih escort
keçiören escort
kızılay escort
kurtköy escort
bahçelievler escort
bakırköy escort
küçükcekmece escort
maltepe escort
maslak escort
mecidiyeköy escort
merter escort
sancaktepe escort
pendik escort
sarıyer escort
şisli escort
tuzla escort
ümraniye escort
üsküdar escort
yenibosna escort
yeşilköy escort
görükle escort
silivri escort
bayrampaşa escort
esenyurt escort
ataşehir escort
arnavutköy escort
karabağlar escort
çeşme escort
gemlik escort
alanya escort
manavgat escort
antakya escort
iskenderun escort
elbistan escort
adapazarı escort
kadirli escort
başakşehir escort
fethiye escort
kemer escort
didim escort
atakum escort
avşa escort
ayvalık escort
bandırma escort
bornova escort
çerkezköy escort
çorlu escort
dalaman escort
datça escort
didim escort
gaziemir escort
gebze escort
aliağa escort
izmir escort
antalya escort
ankara escort

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu